هنرکده تندیس
عسل ماده ای فراتر از آنتی بیوتیک

سالهاست که از عسل در طب سنتی برای درمان گسترده و وسیعی از مشکلات پزشکی همچون زخم ها ، سوختگی ها ، آب مروارید و خراشیدگی های پوست استفاده می شود. به دنبال معرفی و گسترش آنتی بیوتیک ها در جنگ جهانی دوم ، عسل نقش خود را در درمان زخم ها و جراحات از دست داد . اما هم اکنون با ظهور میکروب های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ها این درمان قدیمی باز هم مورد استقبال قرار گرفته است .

کاربرد عسل در التیام زخم ها به مصر قدیم باز می گردد . اعتقاد بر این بود که غلظت عسل سبب می شود هنگامی که روی زخم ها و جراحات مالیده می شود ، از ورود هوا به درون زخم جلوگیری می کند ، و میزان بالای قند آن رشد باکتری ها را کاهش می دهد . شواهد جدیدی نشان می دهد که عسل خواص دیگری نیز دارد که باکتری ها را از بین می برد .

یکی دیگر از خصوصیات جالب عسل که آن را از داروهای ضد باکتریال موسوم مجزا می کند، تقویت بهبود زخم ها است . داروهای ضد باکتری علاوه بر نابودی باکتری ها به سلول های انسان نیز آسیب می زنند . از طرف دیگر آنها فقط با مهار کردن رشد میکروبها به بهبود زخم ها کمک می کنند ، اما عسل به طور مستقیم در بهبودی زخم ها دخالت می کند .

عسل محیط ویژه ای می آفریند که برای رشد بافت مناسب است . به علاوه رطوبت عسل از درد و تخریب سلول ها حین تعویض پانسمان خشک شده جلوگیری می کند .

جالب تر آنکه عسل حتی باعث می شود از بوی بد زخم جلوگیری شود . چرا که به دنبال مصرف قند آن توسط باکتری ها گازهایی با بوی خوشایند تولید می شود .

به هر حال تمام عسل ها از خواصی که برشمرده شد به یک اندازه بهره مند نیستند .

درحالی که دانشمندان هنوز در مورد خواص درمانی عسل در حال بررسی و تحقیق هستند ، همانطور که مثال آن گذشت ، برخی شرکت ها در حال ساختن تیوپ های محتوی عسل استریل شده و باندهای آغشته به عسل استریل شده برای کاربرد در مداوای زخم ها و جراحات هستند.

در عین حال محققان هشدار می دهند که افراد برای مداوای زخم ها و جراحات برای خرید عسل به فروشگاه ها هجوم نبرند! عسل خریداری شده از فروشگاه های مواد غذایی به علت قرار گرفتن در دمای گرم و نامناسب خواص ضد باکتریایی خود را احتمالا از دست داده اند.

راستی به موضوع مطرح شده در قرآن کریم در خصوص زنبور عسل تا به حال فکر کرده اید؟!!!

 


نظرات شما عزیزان:

مهدی
ساعت14:54---24 بهمن 1389
وبلاگ خوبی دارین.ان شاء الله که ادامه دار باشه.من هم از دانشگاه هر از گاهی بهتون سر می زنم.

طلبه پاسخگو
ساعت7:37---19 بهمن 1389
با سلام و عرض احترام
با سوال جدید:
مرگ پیامبر(ص) رحلت یا شهادت؟
به روزم منتظر حضور گرمتان و شرکت در بحث هستم.
التماس دعا.


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




تاریخ: چهار شنبه 13 بهمن 1389برچسب:عسل,آنتی بیوتیک,سوختکی ,درمان باعسل,
ارسال توسط مدیر وبلاگ